Saab 17

Saab 17 ei saavu paikalle teknisen vian vuoksi. Koneen miehisö pahoittelee asiaa mutta 70-vuotias konevanhus vaatii paljon huoltoa ja ylläpitoa ja nyt ilmennyt tekninen ongelma ei mahdollista siirtolentos Suomeen.

Toisen maailmansodan aikana 18.5.1940 ensilentonsa lentänyt ja Ruotsin Ilmavoimille kehitetty Saab B17 oli ensimmäinen tänä vuonna 82 vuotta täyttävän Saab lentokonetehtaan suunnittelema sotilaslentokone. Tästä alkoi Saabin menestyksekäs sotilaslentokoneiden tuotanto jonka huipentuma on uusi Gripen E hävittäjä jota tarjotaan HX-hankkeessa Hornetin seuraajaksi.

”Meille on kunnia tuoda pala Suomen ja Saabin ilmailuhistoriaa - Saab B17 - kesällä Turkuun ihmisten nähtäväksi. 80 vuotta Lapin F19-lentolaivueen perustamisen jälkeen on hyvä huomioida meidän pitkäaikainen historiamme ja yhteistyömme Ilmavoimien kanssa esittelemällä sekä Saabin nykyaikaisinta, että vanhaa hävittäjätuotantoa”, sanoo Anders Gardberg, Saabin maajohtaja Suomessa.

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 75 vuotta jatkosodan päättymisestä ja 80 vuotta talvisodan alkamisesta. Talvisodassa koko Pohjois-Suomen Ilmapuolustuksesta vastasi vapaaehtoinen ruotsalainen F19 lentolaivue Gloster Gladiator hävittäjillä. F19 perustettiin 14.12.1939 Ruotsissa ja se siirtyi Suomeen tukeutuen Kemiin ja Ouluun sekä pienempien järvien jäälle Itä-Suomessa. F19 ohjaajat torjuivat Neuvostoliiton ilmavoimien hyökkäyksiä pohjoisen kaupunkeja vastaan ja saavuttivat myös useita ilmavoittoja. Suomen Ilmavoimat käytti kahta Saab 17 konetta maalinhinaustehtävissä vuosina 1959-1961. Turun lentonäytöksessä nähdäänkin ilmailuhistoriaa kun Saab 17 lentää Suomen taivaalla ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1961.

Saab B17 koneita rakennettiin 325 kappaletta ja vain muutama kone on säilynyt museoissa sekä yksi lentävä koneyksilö. Saab ylläpitää lentävää Saab B17 museokonetta Linköpingissä ja kone on esiintynyt harvakseltaan Ruotsissa lentonäytöksissä. On todella harvinaista että ainoa lentävä Saab B17 nähdään Ruotsin rajojen ulkopuolella.

Saab 17 palveli Ruotsin ilmavoimissa 1942-1955. Koneen poistuttua käytöstä Ruotsissa, 46 konetta myytiin Etiopian Ilmavoimille jossa ne palvelivat vuoteen 1968.

Miehistö: Kaksi
Pituus: 10 m
Kärkiväli: 13.7 m
Korkeus: 4.5 m
Tyhjäpaino: 2680 kg
Maksimipaino: 3870 kg
Moottori: 1 × Piaggio P.XIbis R.C.40D 9-sylinterinen tähtimoottori