Mikoyan-Gurevich MiG-15 UTI

Ensimmäisen avaruudessa käyneen ihmisen, Neuvostoliiton Juri Gagarinin, syntymästä tulee kuluneeksi 9.3.2019 85-vuotta.


Turun päälentonäytös 15.-16.6.2019 juhlistaa Gagarinin syntymää ja historiallista avaruuslentoa tuomalla Turun lentoasemalle MiG-15 hävittäjän, joka on maalattu Juri Gagarinin MiG-koneen väreihin. Ennen valintaansa kosmonauttikoulutukseen Gagarin palveli 1957-1960 Neuvostoliiton Ilmavoimien MiG-15 hävittäjäohjaajana Kuolan niemimaalla Luostarin tukikohdassa joka sijaitsee vain 17 km päässä Norjan rajasta noin 20 km Petsamosta etelä lounaaseen. Gagarin halusi itse karuihin pohjoisen olosuhteisiin oppiakseen mahdollisimman hyväksi hävittäjäohjaajaksi. Historiallisen avaruuslentonsa jälkeen Gagarin ei koskaan palannut avaruuteen vaan toimi vuosia erilaisissa PR tehtävissä kertomassa lennostaan. Hän vieraili myös Suomessa. Gagarinin ei annettu myöskään enää lentää hävittäjillä koska hänen PR arvoaan pidettiin niin suurena eikä riskejä haluttu ottaa. Lopulta Gagarinille annettiin lupa lentää, ja hän palasi 1968 suihkukoneen ohjaimiin lennonopettajan kanssa. Gagarin kuoli traagisesti 27.3.1968 kun hänen kaksipaikkainen MiG-15UTI syöksyi maahan Gagarinin ja lennonopettajan saadessa surmansa.


Turkuun saapuu MiG-15UTI joka on MiG-15 hävittäjän kaksipaikkainen versio, ja samanlainen jolla Gagarin sai surmansa. Kone on maalattu juuri Gagarinin lentämän MiG-15 koneen maalauskaavioon.


Gagarinin avaruuslento 12.4.1961 oli aikanaan todella uskomaton saavutus, josta avaruuden valloitus ja kilpajuoksu kuuhun lähti toden teolla käyntiin. On hienoa palauttaa tämä uroteko kaikkien mieleen ja kertoa myös Gagarinin lentourasta ennen kosmonauttikoulutusta, toteaa lentonäytöksen johtaja Perttu Karivalo.


MiG-15UTI saapuu Suomeen Norjasta, jossa sen omistaa Royal Norwegian Air Force Historic Squadron joka on yksityinen lentävien museolentokoneiden kunnostamiseen ja lentämiseen keskittyvä yleishyödyllinen yhteisö. Konetta lentää norjalainen Kenneth Aarkvisla.


Korean sodan (1950-1953) alussa MiG-15 oli täysin ylivoimainen kunnes vastaavat suoritusarvot omaava USA:n F-86 Sabre saapui sotatoimiin.
MiG-15UTI lensi myös Suomen Ilmavoimissa 1962-1977. Suomi tilasi neljä MiG-15UTI-konetta käytettäväksi välityyppinä MiG-21F-13-suihkuhävittäjiin siirryttäessä.