DC-3
Maailman kuulu DC-3 matkustaja- ja kuljetuskone saapuu Turun Lentoasemalle Suomen Ilmailuliiton päälentonäytökseen 17.-18.6.2023. Douglas DC-3, ja sen sotilasversio C-47, on yksi maailman kuuluisimmista lentokoneista ja niitä rakennettiin noin 15 000 kappaletta USA:ssa, Neuvostoliitossa ja Japanissa.
Suomessa DC-yhdistys ry operoi vapaaehtoisvoimin yli 80 vuotta vanhaa lentävää DC-3 matkustajakonetta, joka kantaa rekisteritunnusta OH-LCH. Aero (nykyisin Finnair) aloitti DC-3 kalustolla reittiliikenteen sodan jälkeen. DC-3 eli ”kolmonen” oli tuttu näky myös Turun lentoasemalla lentäen Aeron reittilentoja.
OH-LCH saapuu päälentonäytökseen Helsinki-Vantaan lentoasemalta, koska sen aikaisemman kotikentän Helsinki-Malmin Lentoaseman on Helsingin kaupunki sulkenut, vaikka Euroopan kulttuuriperintöjärjestö Europa Nostra ja Euroopan investointipankin instituutti valitsivat sen 16.3.2016 Euroopan seitsemän uhanalaisimman kulttuuriperintökohteen joukkoon.
Turkuun tulevan DC-3, OH-LCH, koneen historia:
Päälentonäytökseen saapuva OH-LCH rakennettiin Douglas Aircraft Companyn tehtaalla Kalifornian Santa Monicassa ja valmistui jouluaattona 1942 tyyppimerkinnällä DC-3A-453, valmistusnumerolla 6346. Koneen oli alun perin tilannut Pan American Airways toimimaan Latinalaisen Amerikan linjoillaan rekisteritunnuksella NC34953, mutta toisen maailmansodan takia kone otettiin asevoimien palvelukseen jo 27.12.1942. Tyyppimerkinnäksi tuli C-53C-DO ja palvelusnumeroksi 43-2033. Vuoden 1943 keväästä syksyyn palveluspaikkana oli Kuljetuslennoston Pohjois-Atlantin osasto ja tukikohtana luultavasti Presque Isle, Mainen osavaltiossa. Loppusyksystä Kuljetuslennosto siirsi koneen Euroopan osastoon, jossa se tiettävästi toimi matkustajakuljetuksissa.
Lokakuussa 1944 kone siirtyi Yhdysvaltain 8.ilma-armeijan alaisuuteen ja sotatoimien loputtua säilytettäväksi Oberpfaffenhofenin varikolle Saksassa. Sieltä se ostettiin Suomen valtiolle ja rekisteröitiin 19.6.1948 tunnuksella OH-LCH. Ensimmäisen reittilentonsa Aero Oy:n palveluksessa se teki 21.7.1948 reitillä Malmi-Vaasa-Tampere-Malmi. Seuraavana talvena kone kunnostettiin lopullisesti siviilimatkustajakoneeksi. Lentotunteja kertyi joulukuuhun 1960 mennessä 22137, jolloin kone purettiin varaosiksi.
Finnairiksi nimensä muuttanut Aero tarvitsi kuitenkin rahtikoneita ja ison rahtioven asennuksen jälkeen uudelleen koottu kone rekisteröitiin 25.6.1963 entisellä tunnuksella. Koneen nimiin kirjattiin myös Finnairin viimeinen DC-3:lla lennetty aikataulunmukainen matkustajalento 1.4.1967.
Suomen Ilmavoimien Kuljetuslentolaivue sai ensimmäiset modernit kuljetuskoneensa ostettuaan Finnairin DC-kolmoset. 28826 lentotuntia ”mittarissa” OH-LCH myytiin Ilmavoimille 5.3.1970 ja sai tunnuksen DO-11. Tavanomaisten rahti- ja laskuvarjohyppylentojen lisäksi koneella huhutaan olleen salaisiakin tehtäviä. Vuonna 1985 Ilmavoimien kolmoset siirrettiin eläkkeelle. Osa siirtyi museoon, osa ulkomaille ja kaksi koneista Airveteran Oy:lle 15.1.1986. Airveteran Oy on edelleen OH-LCH:n omistaja, ja koneen lentotoiminnasta ja operoinnista vastaa DC-yhdistys ry vapaaehtoisvoimin.